ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

10/recent/ticker-posts

COSMOSSPORT

Αρχαιοπρεπής θεία λειτουργία στον Ι.Ν Αγίας Τριάδας Αγρινίου

 Την Τρίτη 24 Οκτωβρίου , στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Αγρινίου θα τελεσθεί η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου σύμφωνα με την παλαιοχριστιανική τάξη.

Ώρα έναρξης 6 το απόγευμα.

                                                                                Εκ του Ιερού Ναού 

Τι είναι η αρχαιοπρεπής θεία λειτουργία Αγίου Ιακώβου Αδελφόθεου

Τον 9ο και 10ο αιώνα καθιερώθηκαν γενικά στη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως τα λειτουργικά τυπικά του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και του Μεγάλου Βασιλείου. Τον 19ο αιώνα τελούνταν η Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου πάρα πολύ σπάνια, ενώ κατά τον 20ο αιώνα ανανεώθηκε αυτό το λειτουργικό έθιμο στον Ελλαδικό χώρο και εορτάζεται δύο φορές, στην μνήμη του Αποστόλου Ιακώβου (23 Οκτωβρίου) και στην Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα.

Η Θεία Λειτουργία διαφοροποιείται ως προς την τάξη από τις μεταγενέστερες λειτουργίες του βυζαντινού τυπικού, του Βασιλείου του Μεγάλου και του Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Η τέλεση της Θείας Λειτουργίας γίνεται έξω από το Άγιο Βήμα. Ακολουθεί ανάγνωσμα από την Αγία Γραφή στο κέντρο του Ναού και ο ιερέας να στραμμένος κατά την τέλεση της θείας Λειτουργίας προς τους πιστούς. Επίσης η θεία Κοινωνία προσφέρεται στους πιστούς διαφορετικά, καθώς μεταλαμβάνουν χωριστά το αίμα και το σώμα του Κυρίου, όπως συνηθιζόταν μέχρι τον 5ο αιώνα. (Η παράδοση αυτή συχνά δεν τηρείται για πρακτικούς κυρίως λόγους).

Η Λειτουργία αυτή θυμίζει κάπως την Εκκλησία που διαβάζουμε στις Πράξεις των Αποστόλων και στα κείμενα των πρώτων Πατέρων.

Σύμφωνα με τον Αρχιμανδρίτη Ελευθέριο Μπαλάκο, από αυτή την λειτουργία πρέπει να κρατάμε στο νου μας πάντοτε:

την απλότητα: Όσοι πιο απλοί είμαστε στην λατρεία τόσο περισσότερο αφήνουμε να φανερωθεί ο Χριστός. Σεμνές κινήσεις στην τέλεση, απλά άμφια που θυμίζουν τους λειτουργούς που βλέπουμε στις αγιογραφίες,

τη συμμετοχή του λαού: Έντονος ο ευχητικός λόγος. Οι λεγόμενες ευχές της Λειτουργίας δεν είναι για τον λειτουργό ιερέα και μόνο.

Αυτό το καταλαβαίνουμε από την «εις επήκοον» ανάγνωση που βοηθάει στην κοινή προσευχή και των καταρτισμό των πιστών! Είναι γραμμένες σε πληθυντικό αριθμό οι ευχές αυτές γιατί αφορούν το εκκλησίασμα στο σύνολο του. Με τη μυστική απαγγελία και την κατ’ ουσίαν απόκρυψη του απ’ το εκκλησίασμα στερούμε τους λαϊκούς αδελφούς μας από προσευχές σπουδαίες και υψηλές και κυρίως απ’ το «δικαίωμα» που έχουν, »δικαίωμα» που απορρέει από το Βάπτισμα και το Χρίσμα που έχουν λάβει με το οποίο ανήκουν «στο άγιο έθνος, το βασιλικό ιεράτευμα» και όπως τόνισε ο μεγάλος θεολόγος Παναγιώτης Τρεμπέλας στην Λατρεία έχουμε συν-ιερουργία κλήρου και λαού! Προς τί η συνήθεια αυτή; Μια κακή κληρονομιά της Τουρκοκρατίας είναι ,που η Εκκλησία ευρισκόμενη τότε σε πνευματική παρακμή και αγραμματοσύνη έκανε αυτό το οποίο συνηθίζουμε και σήμερα γιατί θεωρούμε την κακή συνήθεια παράδοση μας.

Μεγάλο το ζήτημα! Η συμμετοχή φαίνεται επίσης και απ’ την κοινή απαγγελία του «Πιστεύω», του «Πάτερ ημών» και επειδή οι ύμνοι είναι απλοί σε ότι ακόμη μπορούν αν ψάλουν όλοι μαζί. Μακάρι να το βλέπαμε αυτό και σήμερα στους Ναούς.

πληροφορίες: ekklisiaonline.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια